بخش‌های مختلف SEO چیست؟
نوشته شده توسط : نت ویر

بخش‌های مختلف SEO

آموزش سئو به طور کلی به سه بخش تقسیم می‌شود؛ سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی. این سه بخش مثل چرخ‌دنده‌های موتور ساعت عمل می‌کنند و اگر هر بخش به درستی کار نکند، روی عملکرد بخش‌های دیگر و البته عملکرد کلی سئو اثر منفی می‌گذارد. حتی اگر به عنوان یک علاقه‌مند یا فرد تازه‌کار در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ به SEO  نگاه کنید، متوجه خواهید شد که علت وابستگی این سه بخش چیست. فقط کافی است کمی در مورد آن‌ها مطالعه کنید.

سئو داخلی سایت

 

سئو داخلی شامل تمام اقدامات لازم برای بهینه‌سازی صفحات وب و محتوای موجود در آن‌ها است. این اقدامات شامل موارد زیر هستند:

  • بهینه‌سازی URLها
  • کلمات کلیدی
  • تهیه محتوای متنی
  • انتخاب عنوان
  • بهینه‌سازی عنوان‌ها
  • بهینه‌سازی تگ‌ها
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • بهینه‌سازی ویدئو

سئو داخلی را در اصطلاح با نام on-page SEO معرفی می‌کنیم. تمامی اقداماتی که در این بخش از سئو انجام می‌شود، مستقیما روی عوامل داخلی صفحات اثرگذاری دارند. اصلا به همین دلیل هم به آن سئو داخلی گفته می‌شود. بیایید در ادامه نگاهی به برخی از عناصر موثر ور رایج در این بخش از سئو بیندازیم.

بیشتر بخوانیدسئو داخلی چیست؟

URLها

  • به عنوان اولین بخش از آموزش سئو به صورت عملی، تاکید می‌کنیم که کلمه کلیدی اصلی محتوای خود را در URL صفحه به کار ببرید. از این طریق هم موتورهای جستجو و هم کاربران به راحتی موضوع صفحه شما را تشخیص می‌دهند.
  • برای جدا کردن کلمات از خط فاصله استفاده کنید. یادتان باشد که در بخش URL صفحه نمی‌توانید از فاصله استفاده کنید و گوگل برای جدا کردن کلمات در این بخش توصیه می‌کند که از خط فاصله بین کلمات استفاده کنید.
  • از کلمات و حروفی مثل و، یا، یک و نمونه‌های دیگری که مشابه این‌ها هستند،چه در URLهای فارسی و چه انگلیسی استفاده نکنید چون آدرس صفحه شما را نامرتب و ناخوانا می‌کنند. در ضمن با این کار آدرس صفحه شما هم کوتاه‌تر می‌شود که قطعا به نفع شما خواهد بود.

کلمه کلیدی

  • قبل از شروع نوشتن محتوای پست وبلاگ خود، از ابزار تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید. اصطلاحا در آموزش سئو به فرآیند تحقیق کلمات کلیدی، کیورد ریسرچ می‌گوییم. شما از این طریق می‌توانید متوجه شوید که مردم چه عباراتی را در مورد یک موضوع جستجو می‌کنند و کدام عبارات بیشتر استفاده می‌شوند.
  • برای تعبیه کلمات کلیدی خود استراتژی داشته باشید. خوانندگان و گوگل برای اینکه متوجه اهمیت موضوع مورد نظر شما شوند، باید کلمات کلیدی اصلی را در بخش‌هایی مثل عنوان‌ها، پاراگراف اول و تگ عنوان مشاهده کنند.
  • Keyword stuffing یا پرکردن کلمات کلیدی، یعنی استفاده کاذب از کلمات کلیدی در بخش‌های مختلف محتوا. چگالی کلمه کلیدی، تعداد دفعاتی است که شما باید از کلمات کلیدی خود در محتوا استفاده کنید و به طول محتوای شما بستگی دارد. استفاده مکرر و پشت سر هم از کلیدواژه‌ها باعث می‌شود کیفیت پست وبلاگ شما کاهش پیدا کند. حتی گوگل با حساسیت زیاد خود روی این مسئله، ممکن است روی صفحه شما پنالتی دستی اعمال کند. این تکنیک عملا اسپم است و هیچ سودی برای شما نخواهد داشت.

محتوای نوشتاری

  • محتوایی که شما می‌نویسید باید برای کاربر قابل درک و ساده باشد. سعی کنید از پاراگراف‌های کوتاه، لیست‌های نقطه‌ای یا گلوله‌ای، نمودارها و نقل قول‌ها در محتوای خود استفاده کنید.
  • یادتان باشد که مخاطب معمولا برای اینکه جواب سوال خود را پیدا کند وارد فضای وب شده و صفحه شما را پیدا می‌کند. بنابراین سعی کنید پاسخ سوال را در بخشی از محتوا بدهید که به اندازه کافی مورد توجه کاربر قرار بگیرد. مثلا اگر در مورد قیمت یک کالا صحبت می‌کنید، سعی کنید این قیمت در بخش ابتدایی محتوا ذکر شود تا مخاطب سریعا پاسخ خود را دریافت کند.
  • قبل از اینکه شروع به نوشتن محتوا کنید، در مورد موضوعی که قرار است آن را شرح دهید، کمی تحقیق کنید. سایت رقبای خود را آنالیز کنید و ببینید کدام موارد را بررسی کرده‌اند. اگر مسئله‌ای وجود داشت که به آن اشاره نکرده بودند، حتما آن را در مقاله خود ذکر کنید و در مورد آن بنویسید. یادتان باشد سرچ کردن کلمه کلیدی انتخابی شما در گوگل و آنالیز رقبا، زمان زیادی از شما نمی‌گیرد اما نتیجه فوق‌العاده‌ای را رقم می‌زند.

هدرها

 

  • برای جداسازی بخش‌های مختلف محتوای خود، از هدرها استفاده کنید. هر چه تعداد این هدرها بیشتر باشد، سازماندهی مطالب هم بیشتر می‌شود و محتوای شما برای گوگل اعتبار بیشتری خواهد داشت.
  • تگ‌های H1، H2 و H3 در محتوای خود استفاده کنید. این عنوان‌های فرعی می‌کنند خوانایی صفحات طولانی برای مخاطب بیشتر شود. از تگ H2 برای بخش‌های اصلی، H3 برای نقاط پشتیبانی یا توضیحات تکمیلی و H4 برای مطالب جزئی استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی اصلی را در هدرهای استفاده کنید. با این کار موتورهای جستجو و کاربران خیلی سریع متوجه می‌شوند که شما درباره چه موضوعی تولید محتوا کرده‌اید.

تگ‌های عنوان

  • تگ‌های عنوان خود را به اختصار و کوتاه بنویسید. گوگل عنوانی که بیش از 70 کاراکتر داشته باشد را نصفه نمایش می‌دهد. اگر یک عنوان با 50 الی 60 کاراکتر بنویسید، می‌توانید مطمئن باشید که گوگل آن را نصفه و نیمه نمایش نمی‌دهد. باید اطلاعات مرتبط با موضوع را در این تعداد کاراکتر درج کنید تا مخاطب قانع شود صفحه شما را باز کند.
  • نه خودتان را گول بزنید و نه گوگل را. لطفا عنوان متفاوتی برای محتوای خود ننویسید. وقت مخاطب ارزشمند است و نباید از آن سواستفاده کنید. حتما عنوان شما مطابق با موضوع محتوای شما باشد. یادتان باشد که گوگل روی تجربه کاربری و رضایت مخاطب بسیار حساس است و شما را با اولین اشتباه در این خصوص جریمه می‌کند. در ادامه مطلب آموزش سئو جریمه‌های گوگل را خواهیم کرد که بدانید با رعایت نکردن این مورد چه تاثیر مخربی روی سایت خود اعمال می‌کنید.
  • توضیحات متای شما هم باید کاملا با موضوع محتوا مطابقت داشته باشد. آنچه که در نتایج سرچ گوگل بسیار اثرگذار است، توضیحات متای دقیق و درست در مورد مبحث اصلی محتوا است. مخاطب را گیج نکنید و برای نوشتن این توضیحات زمان صرف کنید.
  • اصلا دلیلی ندارد که شما همه کلمات کلیدی خود را در عنوان درج کنید. در حالت طبیعی، جایی برای درج دو یا سه کلمه کلیدی وجود ندارد اما حتی اگر هم بود، نباید از این کلمات استفاده کنید. فقط کلمه کلیدی اصلی محتوای خود را در عنوان به کار ببرید تا مخاطب سریعا محتوای شما را پیدا کند.

تصاویر

یادتان باشد که تصاویر و کلا المان‌های بصری می‌توانند تاثیر زیادی روی خوانایی و انتقال مطالب شما داشته باشند. اصلا پست‌هایی که تصاویر و اینفوگرافیک ندارند، کمتر ترافیک ارگانیک جذب می‌کنند و سریعا مخاطب آن‌ها از خواندن مطلب خسته می‌شود. اما چه نکاتی را باید زمان استفاده از تصاویر رعایت کنیم؟

  • از تعداد زیادی تصویر و اینفوگرافیک در محتوای خود استفاده کنید. خیلی از کاربران حوصله‌ی خواندن متن‌های طولانی را ندارند. اگر درحال آموزش مرحله به مرحله به کاربران هستید، حتما از تصاویر استفاده کنید. به این ترتیب شما علاوه‌بر راهنمای متنی، یک راهنمای تصویری قوی هم در اختیار مخاطبان صفحه خود قرار داده‌اید.
  • Alt تصاویر به گوگل کمک می‌کند متوجه شود تصویر درج شده چه چیزی را نشان می‌دهد. همچنین کاربران هم از طریق سرچ در تصاویر ممکن است به صفحه و مطالب شما علاقه‌مند شوند و از آن دیدن کنند.
  • استفاده از فایل‌های تصویری بزرگ و پرحجم می‌تواند سرعت صفحه شما را کاهش دهد. کند بودن صفحه هم باعث ایجاد تجربه کاربری ضعیف می‌شود. شما می‌توانید با کمک ابزارهای رایگانی مثل Tiny PNG و Image Optim تصاویر خود را فشرده و کم حجم کنید.

بیشتر بدانید: سئو چیست؟





:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: